ברוריה אוחיון

פברואר 22, 2022

UX – התהליך המלא לחווית משתמש באתר או באפליקציה
UX – ראשי התיבות של צמד המילים User Experience – חווית המשתמש. המונח UX מכיל בתוכו את כל מה קשור לתחושות של המשתמש כאשר הוא שוהה במוצר מה הוא חווה ועושה בזמן השהייה או השימוש שלו אם זה אתר, אפליקציה, או תוכנה.

UX השלב הקריטי והחשוב ביותר בתהליך פיתוח אתר או אפליקציה. לצורך הדוגמה, אם המשתמש באתר, מרגיש שהמוצר אינו מספיק טוב (וברוב המקרים – זה כלל לא יהיה באופן מודע או שלא יוכל להצביע באופן ממוקד מה מפריע לו), הוא יעבור לאתר אחר שיתן לו חוויה נוכה וברורה יותר.

מהו התהליך שיש לבצע כדי להגיע חווית משתמש טובה?


המאמר הבא יסקור את ראשי הפרקים של תהליך האפיון

מחקר מקדים

דוג' למחקר מקדים, סקירת שוק ומתחרים והסקת מסקנות.

המחקר המקדים נועד בראש ובראשונה להפריך דעות קדומות שיש לנו, אנחנו רוצים לגשת לאפיון מתוך הבנות אמיתיות לגבי התחום אותו אנחנו מאפיינים, לדוג: באפיון אתר של אקדמיה, ייתכן ונצא מתוך הנחה ראשונית שיש לנו מידע ברור לגבי תהליך הלמידה הרצוי, בשעה שהמחקר יגלה לנו סוגים שונים של תהליכי למידה באתרי אקדמיות שונות ברחבי העולם, מה שיכול לשנות ולייעל את התהליך באתר שלנו.

בנוסף נועד המחקר להבין ולהכיר לעומק את קהל היעד שלנו, אנחנו לא המשתמשים של האתר, כלומר האתר פונה לקהל יעד מסויים, ולא נכון יהיה להתאים את האתר אלינו, אלא למשתמש האידיאלי. חשוב לדעת מה המיקום הדמוגרפי שלו? מהם הרגליו וסגנון החיים שלו? מהם תחומי החוזק והחולשה לו? מהם הצרכים שלו? שאלות כאלה ועוד יקרבו עוד יותר את קהל היעד אלינו שנדע לענות לו על צרכים אמיתיים ולגשת אליו באופן הנכון והמדוייק.

המחקר המקדים נותן לנו בסיס לקבלת החלטות עיצוביות מושכלות, נזהה מגמות רווחות בשוק ונדע מה נכון וממה להמנע.

בתהליך המחקר יש להפריד בין המטרות של יזם הפרוייקט (האתר או האפליקציה) לבין מטרות המשתמש, ליזם חשוב ליצור לידים, להגדיל הכנסות, לבנות תדמית נכונה, ולשמר לקוחות. לעומת זאת למשתמש חשוב למלא צורך או דרישה, לקבל שרות, מידע, עזרה או תמיכה.

המטרה היא לאחד את המטרות ההללו, שלא תהיה התנגדות בין מטרות היזם למטרות המשתמש, אחדות בין המטרות תוביל להצלחת הפרוייקט.

ישנם דרכים מגוונות לביצוע המחקר, לכל פרוייקט נתאים את האופן המתאים: שאלונים, ראיונות, Eye tracking מחקרי שימושיות יומן משתמשים תצפיות AB testing-  ואנליטיקס, שוק ומתחרים סידור קלפים (על השיטות השונות נפרט במאמר אחר.)

פרסונות משתמש

פרסונות משתמש הם פרופילי משתמשים הנוצרים על בסיס המידע שנאסף בשלב המחקר. המידע מתורגם בעזרת הפרסונה לפרופיל משתמש שעוזר לנו לאורך הפרויקט בכל החלטה הקשורה לקהל היעד.

ככל שהפרסונה תהיה יותר אמיתית ומדוייקת לקהל היעד, כך נגיע למסקנות טובות ונכונות יותר בכל התהליך.

תרחישי שימוש

תרחישי שימוש מדגימים כיצד משתמשים מתנהלים בתוך המערכת, היכן התחילו את הפעילות באתר או באפליקציה, מה היו הפעולות אותם ביצעו, והיכן סיימו – במטרה שימצאו את הצורך שבשבילו נכנסו לאתר.

פרסונת משתמש ותרחיש שימוש לאתר של עגלות תינוק

מחקר שוק ומתחרים

מחקר שוק ומתחרים נועד להכרת התחום בו אנחנו פועלים, ללמוד את המתחרים שלנו, לזהות מגמות וקונבנציות, ולגלות הזדמנויות.

מחקר שוק ומתחרים מתחיל בחיפוש מסיבי של מוצרים מתחרים (ולא רק מאותה התעשייה), כולל התנסות אישית עם מוצרים מצליחים, איסוף מידע על הצלחה/כשלון של מוצרים רלוונטיים.

בתהליך המחקר נאסוף צילומי מסך מתוך מוצרים ושירותים רלוונטיים, נחלק אותם בחלוקה ברורה לנושאים בעלי ערך למחקר, ונסיק מהם מסקנות והמלצות להמשך.

ארכיטקטורת מידע

ארכיטקטורת מידע היא תכנון וארגון מבנה המידע באתר או באפליקציה לפי היררכיה. סכמת השמות והניווט, באופן שיספק מענה לצרכי המידע ויעדי המערכת והארגון.

מטרתה של ארכיטקטורת האתר היא פשוט לסדר את כל המידע שאספנו באופן שגם אנשים אחרים אותם מעולם לא פגשנו יבינו מה יש כאן. להעניק תחושה של התמצאות למשתמשים במרחב שמעולם לא ביקרו בו.

מארכיטקטורת המידע יגזר בהמשך התפריט ניווט הראשי באתר או באפליקציה.

ארכיטקטורת אתר – סדר היררכי של כל הרכיבים.

מבנה מסכים

מסכי האפיון הם התוצר הסופי של האפיון ומתבססים על אריטקטורת האתר, הם מציגים את מסכי האתר השונים בתרשים שחור –לבן בדיוק כמו אדריכלות של דירה, מקום מדוייק לכל רכיב לפי רמת החשיבות שלו, ותכנון נכון של שטח העמוד.

דוגמא לאפיון מסכים לאתר קורסים

את האפיון מאחדים לפרוטוטייפ שנותן אינטראקציה מלאה של כל המסכים באופן שניתן לשוטט בין המסכים כאילו הם בנויים באתר, ניתן לעבור בין מסך למסך בתפריט הניווט ולהתרשם מחווית המשתמש שיחווה הגולש.

באפיון המסכים נימנע מעיצוב לחלוטין, כדי שהדגש בשלב זה יהיה על חווית המשתמש בלבד ועל הבנת השימוש באתר.

את האפיון נדגים למשתמשים שונים במטרה לבצע טסטים ולהבין אם החוויה מושלמת או שיש פרטים לא מספיק מובנים שיש להפעיל עלים שיקול דעת וחשיבה נוספת.

האפיון הוא השרטוט האדריכלי אותו ניקח לשלב הבא בתהליך – עיצוב האתר או האפליקציה – UI.

תרצה לשמוע יותר פרטים לגבי זה?

אנחנו כאן, ממש

מאחורי המסך

פוסטים
דומים

סוגי שאלות

שאלונים מספקים למשתמש למדוד את הבנת החומר הנלמד בקורס שלך. חידוני LearnDash מגיעים עם לא מעט אפשרויות להתאים אישית את החוויה. במאמר זה נפרט את האפשרויות הקיימות בלירנדש ואת אלו שפיתחנו במיוחד.

'